Witaj!

Poradnik Role Play
Role Play to nic innego jak jeden z popularniejszych rodzajów gry w którym sterujemy swoją wyimaginowaną postacią tak jak ona sama tego chce. Owy rodzaj gry odznacza się tym, że gracze wykorzystują swoja wyobraźnie i kreatywność do tego by stworzyć świat otaczający ich postacie. Ten poradnik ma na celu wyjaśnienie Tobie czym jest Role Play i co trzeba o nim wiedzieć, by zacząć wspaniałym przygodę z tym trybem gry. A więc zaczynajmy....



IC (In Character)

Jest to pierwszy z dwóch rodzajów czatu z znaczeniem jego nadrzędności, bowiem na czacie IC rozgrywa się właściwa rozgrywka na serwerze. To za jego pomocą tworzymy prowadzimy dialogi z postaciami, akcje - innym słowy za jego pomocą odgrywamy swoją wykreowaną postać. Czat IC nie posiada dodatkowych oznaczeń, zapisujemy go nie stosując żadnych znaków informacyjnych. Połowę definicji mamy już za sobą, lecz co dalej? Jak napisać poprawną akcję? Otóż teraz zajmiemy się budowaniem akcji a tym samym omówimy dwie istotne komendy ./me oraz ./do.

./me - to nic innego jak moje "ja", czyli dedukując możemy wywnioskować, że chcąc odegrać akcje użyjemy właśnie tej komendy. Ale jak skonstruować akcję? Coś chyba wypada wiedzieć? Konstruowanie akcji jest wbrew pozorom nie tak prostą sprawą, poprawna akcja musi być zapisana w sposób czytelny, z zachowaniem zasad ortografii i interpunkcji, nie może także zawierać tzw. niedomówień, czyli istotnych luk w akcji, które mogą znacznie wpłynąć na reakcje gracza np. brak informacji o tym z której strony postać przeciwnika została zaatakowana. Ważne jest również że korzystając z ./me nie zaczynamy wypowiedzi z wielkiej litery bowiem przed naszym tekstem system generuje imię i nazwisko naszej postaci. Przykładowymi akcjami mogą być:

* [AdamSmith] podchodzi do drzewa skąd urywa dorodne jabłko i zaczyna je jeść. *
* [AdamSmith] podchodzi do nauczyciela po czym stuka go dwa razy w prawe ramie. *


Akcje RP możemy odgrywać z innymi graczami, albo też sami z sobą. Akcja powinna być przepełniona opisami i cechami, tak aby ich tworzenie i odgrywanie sprawiało nam przyjemność oraz można byłoby odczuć klimat Harrego Pottera na serwerze. Pamiętajmy o tym, że akcja musi byś spójna i jasna. Nie możemy używać w niej słownicta potocznego ponieważ niektórzy gracze mogą nie znać konkretnych słów.

./do - taka komenda służy nam do tworzenia opisów otoczenia i przedmiotów, opisujemy tam to co osoba trzecia może dostrzec, tak więc nie będziemy mogli zapytać się o wiek postaci, ale pytanie - Na ile lat wygląda? będzie jak najbardziej poprawne. Warto nadmienić, że na ./do musimy pisać prawdę, nie możemy kłamać gdyż na podstawie podanego przez nas opisu ktoś może zbudować akcję dlatego muszą znajdować się tam wyłącznie prawdziwe informacje. Zaczynając opis musimy zacząć do z wielkiej litery. Przykładem opisu może być:

* Szkatułka, która trzyma w ręku jest bogato zdobiona kryształami. ([Adam Smith]) *
* W ogródku zasadzone są w równych grządkach warzywa i owoce. ([AdamSmith])*


Głównym błędem graczy, jest to że umieszczają terminy OOC w ./do i używają go do rozstrzygania akcji co jest błędem. ./do jest elemtentem IC i pisanie na nim jest na takich samych zasadach co ./me. Nie możemy używać tam skrótów myślowych i innych podobnych rzeczy. Warte powtórnego przypomnienia jest to, że nie możemy kłamać na ./do dlatego, że jest ono opisem otaczającego nas świata i przedmiotów.

Jest jeszcze kilka ogólnych zasad co do stosowania czatu IC, nie możemy bowiem w nim używać skrótów myślowych typu cb, sb etc. Nie możemy stosować również pisma pokemonów. Musimy zachować poprawność składniową i w miarę możliwości stosować się do zasad ortografii i interpunkcji.


OOC (Out of Character)

Jest to drugi i znacznie mniej ważny od poprzedniego czat. Dotyczy on bowiem świata poza grą, świata realnego. Nie możemy poruszać tam kwestii IC ani podobnych. Zapisujemy go za pomocą komendy ./o. Musimy jednak pamiętać, że nie możemy obrażać osób trzecich. Powinniśmy się też stosować do zasad ortografii oraz interpunkcji. Przykładowe zastosowanie czatu OOC:

[OOC] Jim: (O 18:00 będę miał krótkie zw, poczekajcie.)
[OOC] Jim: (Nie będzie mnie na jutrzejszym zebraniu, wybaczcie. ;/)


Terminologia gier RP

MG (Meta Gamming) - jest to wykorzystywanie informacji zdobytych OOC w grze IC. Możemy się dowiedzieć od gracza, że jakaś osoba na serwerze jest wampirem i my do niej podchodzimy w IC i mówimy jej o tym, że wiemy o jej wampiryzmie i żądamy pieniędzy. MG jest zmorą większości graczy, jest również jednym z najciężej karanych przewinień, nie możemy wykorzystywać w grze IC informacji zdobytych w OOC.

PG (Power Gamming) - jest to tzw. szybka gra, w której to nie czekamy na reakcję drugiej strony samemu odpowiadając za nią, co jest również niedopuszczalne. Nikt nie może podać reakcji naszej postaci prócz nas samych - to my dana osobą ją kreuje i nią kreuje więc tylko ona może podjąć się odpowiedzi na akcje tyczącej jej postaci.

DM (Death Match) - także zakazana czynność, polega na biciu z łapki graczy od tak, zazwyczaj nie ma to jakiegokolwiek sensownego wytłumaczenia a karane jest z całą surowością. DM powoduje nie tylko stratę HP, ale może przeszkodzić w odgrywaniu akcji, co potem może mieć brzemienne skutki.

BA (Bug Abusing) - wykorzystywanie bugów systemu, serwera na swoja korzyść w szeroko postrzeganym spektrum. Nie możemy ich wykorzystywać, bowiem jest to nieuczciwe względem innych. Wszystkie niedociągnięcia należy zgłaszać administracji.

BH (Bunny Hopping) - bezmyślne, skakanie w celu szybszego dotarcia do celu. Bywa tak, że chcemy szybciej dość do celu i skaczemy, niestety narażamy się wtedy na karę ze strony administracji.

RK (Revange Kill) - praktycznie nie spotykane już stwierdzenie mówiące o tym, że zabijanie z zemsty jest zakazane. Nie możemy bowiem w odwecie zabić kogoś, lecz jeżeli ktoś nas zabije bywa, że chcemy mu oddać.

NJ (Ninja Jacking) - celowe przeszkodzenie w akcji graczowi poprzez uderzenie go rączką. Możemy także go zabić w ten sposób np. uderzając łapką wpychając do lawy.

TG (Terminator Game) - celowe, zwiększanie możliwości swoich postaci, które normalnie nie miałby prawa istnienia. Nie możemy podkręcać swojej postaci ponieważ staje się ona Terminatorem, a więc inni gracze są poszkodowani.


Tworzenie postaci

Kreowanie naszych bohaterów wbrew pozorom nie jest taką prostą sprawą, a większość graczy wpisuje do podania zazwyczaj losowe i nieprzemyślane cechy a to jest niestety ogromny błąd. Tak jak wykreujemy na początku naszą postać będziemy prowadzili ją do końca. Przy tworzeniu naszych wyimaginowanych postaci możemy wyróżnić ich charakter, wygląd i historię z czego najważniejsze są dwa pierwsze aspekty, bowiem im nie będziemy mogli (historii też) później zmienić z byle powodu.

Charakter postaci jest bez wątpienie najważniejszą częścią postaci - nie możemy zmieniać cech z byle powodu, jedynie wyjątkowe sytuacje mogą je zmienić (np. postać bała się wody, ale po licznych próbach i samozaparciu lęk przez nią minął). Ważne jest aby postać była ustabilizowana tzn. aby cech pozytywnych było mniej więcej tyle ile negatywnych. Czasem może dobrze jest zrobić postać której przeważają negatywy? Zapewne będzie to jedna, nowa cegiełka urozmaicająca scenę RP na naszym serwerze. Twórzmy orginalne niepowtarzalne postacie tak aby gra była urozmaicona, tak aby każdy mógł świetnie kreować swą niepowtarzalną postać.

Wygląd postaci jest równie ważny, jednak znacznie mniej niż charakter. Zazwyczaj gracze tworzą piękne, bez skazy postacie co sprawia, że zniekształcamy naturalność. Nikt nigdy nie był i nie będzie idealny dlatego tworzenie postaci wyidealizowanych jest nudne i nie ciekawe. Zamiast tego możemy dodać jej kilka unikalnych znaków, wykreować go tak aby wyróżniał się z tłumu, tak aby gra nim sprawiła nam przyjemność a inni mogli by zobaczyć, że i takimi postaciami można grać.


Początek gry

Aby zacząć grę na naszym serwerze należy złożyć podanie na ucznia (klik) lub podanie na dorosłego (klik), z czego najłatwiej i najlepiej zacząć swoją przygodę odgrywając postać ucznia. Jednak przed złożeniem podania, obowiązkowo musimy zapoznać się ze wszystkich regulaminami (klik), dokładnie i ze zrozumieniem. Gdy już przeczytamy regulaminy i złożymy podanie czekamy aż jakiś weryfikator je sprawdzi - podczas tego wykonujemy wszystkie jego ewentualne polecenia.

Tak więc, Twoje podanie zostało zaakceptowane - logujesz się poprzez launcher serwera do gry, rejestrujesz się i wpisujesz komendę: ./helpop Moje podanie zostało zaakceptowane; >>imię i nazwisko postaci<<, >>dom w Hogwarcie<<. >>link do podania<< . Jeżeli będzie ktoś z ekipy (wciśnij przycisk TAB i zobacz czy jest osoba, której nick poprzedza [H@], [A], [M] lub [KM]) nada Ci odpowiedzi prefix oraz suffix.

Właśnie teraz zaczyna się Twoja prawdziwa przygoda ze światem Harrego Pottera na naszym serwerze. Poniżej zapisanych zostało kilka niezbędnych czynności jakie musisz wykonać przed włączeniem się do rozgrywki. A są nimi:
  • wyjście ze spawanu i udanie się do baru Dziurawy Kocioł, pójście na jego zaplecze i za pomocą akcji *Stuka w cegly muru* przejście na ulicę Pokątną. (Po akcji RP jaka napiszesz na czacie w murze pojawi się przejście, ale pamiętaj, że po jakimś czasie zniknie tak więc przechodź szybko.),
  • kupno pięciu zeszytów (item - Book and Quil) w księgarni Esy i Floresy oraz różdżki u Olivandera, pamiętaj aby po kupnie różdżki wpisać na czacie komendę ./rozdzka - dzięki niej system Hapel.pl wylosuje Twoją różdżkę. Możesz również kupić inne drobiazgi lecz pamiętaj, aby oszczędnie gospodarować Galeononami!,
  • wyjście z ulicy Pokątnej i pójście na dworzec King Cross, gdzie poprzez portal w ścianie między peronem 9 i 10 znajdziesz peron 9 i 3/4 z którego najbliższy Hogwart Express zabierze Cię do stacji kolejowej w wiosce Hogsmaed,
  • udanie się dróżką z peronu do zamku Hogwart.


To już wszystko, dzięki temu poradnikowi masz zapewne solidną wiedzę i przygotowanie do rozpoczęcia gry na serwerze...


Polskie tłumaczenie © 2007-2024 Polski Support MyBB MyBB, © 2002-2024 MyBB Group.
Theme by XSTYLED modified by Hapel Dev Team © 2015-2024.